Tinand cont ca articolul scris acum fix o saptamana a avut un succes neasteptat, fiind citit de cateva sute de persoane (peste media acestui blog), m-am hotarat sa scriu un al doilea articol pe tema antreprenoriatului.
Am observat foarte multi antreprenori ce au luat aceast “lockdown” ca pe o vacanta, antreprenori care nu au mai miscat absolut nimic de cand au inceput sa apara masurile de izolare mergand pe principiul ca atunci cand pandemia se va termina lucrurile vor fi exact ca inainte. O alta categorie de antreprenori sunt cei ce au intrat in panica de teama ca isi vor fi nevoiti sa isi inchida afacerile si implicit sa piarda investiile facute. Ambele abordari sunt complet inutile ajuta la nimic nici acum in perioada de izolare si nici in momentul in care interdictiile vor incepe sa se ridice.
Asa cum probabil stiti noi avem doua afaceri, un brand de frizerii (care au fost inchise complet) si un magazin online cu produse cosmetice pentru barbati. Inca din momentul inchiderii frizeriei am stiut ca va incepe o perioada in care vom avea de munca mult mai mult ca de obicei. Cand spun munca nu ma refer neaparat la serviciul de tuns in sine sau la vanzarea produsului ci munca pentru optimizarea si eficientizarea afacerilor. Acum, la o luna, de cand a inceput aceast lockdown m-am hotarat sa scriu acest articol, articol ce va fi impartit in doua parti: prima parte cuprinde o serie de masuri pe care noi le-am luat in aceasta luna iar cea de-a doua parte contine patru sfaturi pentru cei aflati in aceasta situatie.
Ce am facut noi in prima luna de pandemie:
- Primul si poate cel mai important lucru a fost sa realizam o analiza a cheltuielilor in ambele firme. In perioada “de bine” este greu sa observi micile cheltuieli inutile insa la o analiza mai atenta poti constata ca acestea mananca un procent semnificativ din veniturile tale. De exemplu pentru magazinul online am reusit sa optimizam cheltuielile fixe cu aproximativ 30%. Am facut asta prin taierea unor cheltuieli complet inutile in desfasurarea activitatii noastre.
- Am realizat un plan de repornize a frizeriei dupa trecerea pandemiei, un regulament de ordine interioara, noi reguli de igiena. Mai mult ca sigur ridicarea interdictiilor nu se va face dintr-o data, cu siguranta pe 16 mai sa spunem cand se va ridica starea de urgenta lucrurile nu vor fi precum in luna ianuarie. De aceea noi am luat decizia de a realiza un plan in vederea redeschiderii frizeriei, atunci cand acest lucru va avea loc.
- Am facut un research pe piata produselor cosmetice din Romania si am reusit sa gasesc noi furnizori astfel ca in aceasta luna in magazinul online au fost introduse mai bine de 100 de produse noi de la 8 branduri diferite;
- Tot in cadrul magazinului online am implementat serviciul de Bolt Delivery. Asfel ca incepand de luni clientii din Bucuresti ce efectueaza plati cu cardul in cadrul magazinului The Barber Shop pot primii produsele acasa in aceasi zi fara a avea costuri de livrare mult mai mari;
- Tot in aceasta perioada Oana a introdus toate produsele brandului Percy Nobleman in cadrul platformei eMag Marketplace. Asta inseamna ca incepand de luna aceasta produsele brandului pe care noi il importam se regasesc in eMag la aceleasi preturi la care se regasesc in tot online-ul.
- Tot acum Oana a inceput un proces lung de invatare a noilor tipuri de reclame in Google si Facebook, mai exact avem deja in derulare campanii de Google Shopping Ads.
- La frizerie am facut un plan de investitii pentru perioada ramasa din 2020 si perioada 2021. Am facut acest lucru deoarece aceasta nebunie cu siguranta nu se va termina prea curand si este extrem de important sa ai un traseu foarte bine stabilit pentru perioada urmatoare.
Desi imi este oarecum “frica” sa dau sfaturi altora o sa incerc totusi sa punctez cateva lucruri pe care eu le consider vitale in aceasta perioada. Mai exact am structurat totul in patru sfaturi mari si late, patru actiuni concrete ce pot ajuta la o mai buna desfasurare a activitatilor in era post-pandemie.
- Analizati si actionati. Fie ca aveti activitatea inchisa complet fie ca aveti activitatea redusa este vital sa faceti o analiza a cifrelor. Eu personal sunt un om al cifrelor si consider ca asta ma ajuta foarte mult in tot ceea ce fac. Nu ezitati sa renuntati la un lux inutil, este foarte probabil ca banul in cont sa devina cea mai mare valoare in viitorul apropiat. Nu ezitati sa actionati daca aveti o cheltuiala ce nu este neaparat necesara renuntati la ea fara sa va ganditi de doua ori.
- Inovati. Incercati sa ganditi “outside the box” si cand spun asta nu ma refer la solutiile neaparat simple. Porneste un magazin online, porneste o mica platforma de cursuri in zona in care ai expertiza, cauta noi modalitati inovative de a-ti dezvolta si promova afacerea. In ziua de azi internetul ofera o multime de soutii pentru dezvoltarea unei afaceri trebuie doar sa ai rabdare sa le cauti.
- Research. Eu prin research inteleg tot ce inseamna informatie utila in zona ta de business. Daca pana acum ti-a fost comod sa iti chemi furnizorul tau de produse de styling poate acum este momentul sa faci un mic reasearch prin piata, este posibil sa dai peste alti furnizori mai mici ce iti vor da produse poate si mai bune si mai ieftine. Ce incerc sa subliniez prin acest punct este ca vremea comoditatii s-a cam terminat. Cerceteaza bine piata, cauta produse sau servicii ce te pot ajuta fie prin calitatea lor, fie prin exclusivitatea lor sau de ce nu prin pretul lor.
- Invatare. Acest punct este vital pentru orice business. Din punctul meu de vedere invatarea trebuie sa fie orientata in doua directii: invatarea business-ului si invatarea domeniului in care activezi. Invatarea unei singure directii duce inevitabil la esec pentru ca degeaba esti cel mai bun frizer daca tu nu stii ce inseamna o afacere la fel cum degeaba esti expert in business daca nu ai idee ce inseamna un tuns de calitate, un produs de calitate etc. O carte pe care o recomand oricarui antreprenor in aceasta perioada, indiferent de domeniul in care activeaza, este Antreprenoriat si este scrisa de Marius Ghenea.
Sper din tot sufletul ca acest articol sa fie util pentru cat mai multe persoane. Daca reuseste sa ridice macar o singura persoana din pat si sa puna in aplicare cele patru puncte de mai sus pot spune ca acesta si-a atins scopul. De asemenea consider ca acest articol poate fi util atat unui antreprenor cat si unei persoane ce doreste sa se apuce de antreprenoriat.
Enjoy and stay safe!