Acum aproximativ sase luni de zile am observat ca Roadsterul cam tipa dupa o noua suspensie, arcurile si amortizoarele fiind spre sfarsitul vietii. Fiind vorba de o masina ceva mai rara si variantele pentru suspensie au fost destul de limitate, mai exact aveam de ales intre varianta stock de la Brabus (arcuri si amortizoare, ambele produse de Bilstein la Timisoara), suspensia sport Bilstein B14 sau suspensie pe perne Air Ride. Varianta unu, cea stock de la Brabus nu prea m-a incantat de la bun inceput deoarece achizitionai foarte mult brand si foarte putina performanta asa ca batalia s-a dat intre Bilstein B14 si suspensia Air Ride. Dupa documentari multiple am ales sa merg pe un kit de Air Ride Air Lift Performance 3H.
Am gandit acest articol strict din privirea utilizatorului si voi incerca sa abordez atat avantajele cat si dezavantajele unei astfel de suspensii. Nu ma pricep la suspensii, nu sunt mecanic deci abordarea aspectelor va fi una strict subiectiva, voi incerca sa relatez exact asa cum vad eu masina inainte si dupa Air Ride.
Avantajele suspensiei Air Ride:
- Confortul. Smart Roadster Brabus este o masina extrem de rigida in varianta stock. Dupa montarea suspensiei Air Ride masina s-a schimbat radical din acest punct de vedere, masina este acum la fel de stabila ca inainte dar mult mai confortabila. La acest capitol as puncta si faptul ca desi masina este extrem de confortabila uneori are tendinta sa “topaie” putin atunci cand treci peste ceva denivelari si ai pernele ceva mai umflate.
- Aspect. Fara indoiala o masina cu sistem Air Ride va arata mult mai bine decat una cu o suspensie clasica sau suspensie sport, mai ales atunci cand masina sta “pe burta”. Cu toate aceste trebuie avut foarte clar in vedere faptul ca este aproape imposibil sa conduci o masina cu presiunea 0 bari in perne. Poti tine drept la un concurs de limbo insa nu vei putea vira deoarece in majoritatea cazurilor roata sta direct pe contraaripa.
- Utilitatea. 99% dintre cei ce isi monteaza sistem Air Ride pe masina il monteaza pentru a avea masina cat mai low (acesta a fost si cazul meu) insa acest tip de suspensie iti permite si sa ridici masina. De exemplu cu o presiune maxima in perne masina aproape ca isi dubleaza garda la sol. Nu as recomanda niciodata cuiva sa faca offroad cu suspensie pe perne insa daca ai de trecut o bordura mai mare aceasta suspensie iti permite sa o faci comparativ cu o suspensie sport clasica. Tot aici nu trebuie uitat nici faptul ca ridicarea unei masini cu airride se face in cateva secunde in timp ce ridicarea unei masini cu suspensie reglabila clasica este o munca ceva mai complicata.
Dezavantajele suspensiei Air Ride:
- Costul. O suspensie de calitate poate costa si de 2-3 ori mai scump decat o suspensie sport de calitate. De exemplu, la noi in tara, kitul de varf 3H de la Air Performance costa aproximativ 2000 de euro fara montaj si fara alte modificari ce pot fi necesare montarii unei astfel de suspensii, modificari precum rectificarea amortizoarelor, distantieri etc. Ca o comparatie o suspensie sport Bilstein B14 costa undeva la 700 de euro.
- Durabilitatea. Durata de viata a pernelor pentru o astfel de suspensie este undeva intre 2 si 5 ani, o durata mult mai mica decat cea a unui arc.
- Intretinerea. O data montata o suspensie Air Ride necesita o grija ceva mai mare decat o suspensie clasica. Este recomandat ca anual masina sa mearga la o verificare a suspensiei si a pernelor. De asemenea anual trebuie scoasa apa aparuta in urma condensului.
In concluzie, din punctul meu de vedere, sistemul Air Ride este perfect pentru cineva ce isi doreste un show car, o masina pe care sa o tina pentru sufletul lui, nu o masina de zi cu zi. Nu stiu daca mi-as monta un astfel de sistem de suspensie pe masina ce o folosesc zilnic insa pentru masina de weekend cu siguranta este cea mai buna alegere. Eu personal nu as putea fi mai multumit de alegerea facuta.
Cateva sfaturi cu privire la achizitia unui sistem Air Ride.
- Mare atentie unde montati acest tip de suspensie. Nu vreau sa fac reclama cuiva insa va recomand sa cautati si sa va documentati atent pe net, daca faceti acest lucru o sa va dati seama singuri care sunt ok si care nu.
- Nu faceti rabat de la calitate. Sfatul meu ar fi sa va ganditi inca de la inceput daca va permiteti sau nu o astfel de suspensie. Puteti gasiti suspensii pe aer destul de ieftine insa calitatea lor lasa de dorit si nu cred ca v-ar placea sa va treziti cu 0 presiune in perne in mijlocul intersectiei.
- In cazul in care va montati o astfel de suspensie, mare atentie cat de low alegeti sa conduceti. Da, masina va arata intr-un fel insa va reamintesc faptul ca suntem in Romania si nu avem drumurile din Germania motiv pentru care masina prea low cu liniile de tramvai de la Dristor s-ar putea sa nu se impace prea bine.