Asa cum probabil, o parte dintre voi stiti deja, vara aceasta am facut prima mea excursie cu masina intr-o tara straina, Croatia sa fiu mai exact. Despre destinatie in sine am discutat intr-un articol anterior, acesta este strict despre avantajele si dezavantajele unei astfel de excursii.
Traseul ales de noi a fost urmatorul: Bucuresti, Drobeta Turnu Severin, Belgrad, Zagreb, Zadar. Distanta este una destul de mare (peste 1250 de km) si foarte greu de parcurs intr-o singura zi mai ales din cauza lipsei de infrastructura pe traseul Bucuresti – Belgrad. Acest lucru ne-a obligat practic ca, atat la dus cat si la intors, sa luam o zi de cazare in Belgrad. La intors am mai facut un mic popas, de doua zile, si in capitala Croatiei – Zagreb.
Avantajele unei excursii cu masina in Croatia:
Primul si cel mai mare avantaj al unei excursii cu masina in Croatia este mobilitatea. Croatia este un o tara cu foarte multe lucruri de vazut iar masina iti ofera o mobilitate mult mai mare decat excursiile cumparate de la agentiile de turism locale. Mergand cu masina nu vei mai fi obligat sa te incadrezi intr-un anumit orar iar acest lucru te ajuta foarte mult mai ales in sezon cand anumite obiective turistice sunt extrem de aglomerate. De exemplu noi am ajuns la lacurile Plivice destul de devreme, ne-am intersectat cu foarte multe autocare de turisti la drumul de intoarcere.
Al doilea avantaj al acestui tip de excursie este drumul in sine. Chiar daca, sa conduci sute de kilometrii, este destul de obositor traseul in mare parte este unul spectaculos. Vei merge in Serbia pe langa Dunare, un loc superb ce trebuie vazut. De asemenea ultima parte de autostrada este pe coasta Dalmata si iarasi vei avea parte de peisaje de vis.
Al treilea avantaj ar fi ca, in cazul in care concediul iti permite, mai poti vizita si alte orase superbe. Noi am ales ca la intoarcere sa mai oprim doua nopti in Zagreb, un oras cel putin la fel de spectaculos precum coasta Croatiei.
Dezavantajele unei excursii cu masina in Croatia:
Primul si cel mai mare dezavantaj este timpul. Noi am avut zece zile de concediu, din acestea patru au fost condus de dimineata pana seara. Practic Bucuresti – Belgrad este o zi intreaga de condus, Belgrad – Zadar a doua zi de condus si returul inca 2 zile. In concluzie vei pierde o buna parte din timp conducand, comparativ cu avionul in care nu pierzi doar cateva ore la aeroport. Acum pentru cineva pasionat de condus acest lucru poate fi un avantaj, eu nu fac parte din aceasta categorie asa ca am trecut situatia la dezavantaje.
Al doilea mare dezavantaj este costul. Desi aparent costul pare mai mic decat in cazul unei excursii cu avionul lucrurile nu stau chiar asa si voi incerca sa detaliez cu aproximatie. In primul rand vei plati intre 100 si 150 de euro doar taxe de autostrada, suma ce poate fi mai mica sau mai mare in functie de cat alegi sa te plimbi. Media taxei in Croatia este de 40 HRK(25lei)/100km. Pe langa taxele de autostrazi se mai adauga combustibilul, Bucuresti – Zadar sunt aproximativ 1250 de km, dus intors inseamna 2500 de km fara excursii sumpimentare. Noi cu totul am facut aproximativ 3100 de km, la un consum mediu de 7l/100km si un pret al benzinei de 4.7 lei pe listru ar inseamna inca aproximativ 1000 de lei in benzina. La toate astea mai adaugi si doua zile de cazare in Belgrad, cazari ce le vei folosi doar pentru a odihna nu si pentru a vizita deoarece vei ajunge destul de tarziu. O noapte de cazare in Belgrad costa cu aproximatie intre 300 si 600 de lei pe noapte in functie de hotel. Daca adunam tot taxe de autostrada, benzina si cazare in Belgrad ajungem la un cost de aproximativ 2000 de lei doar pentru transportul pana in Zadar, un bilet de avion fiind tot in zona celor 1000 de lei de persoana. Plus ca in costul de 2000 de lei nu intra mancarea in cele doua zile din Belgrad sau gustarile ce le mai cumperi pe drum. De asemenea nu inculde nici parcarile la diverse obiective turistice sau in diverse orase.
Al treilea dezavantaj ar fi locurile de parcare. De exemplu in zona centrala din Zadar locurile de parcare sunt destul de rare motiv pentru care noi am fost nevoiti sa inchiriem un loc de parcare intr-un complex rezidential din apropierea locului de cazare. Asta a inseamnat un cost suplimentar de 15 euro pe zi.
Al patrule dezavantaj este drumul prin Serbia. Daca considerati ca drumurile prin Romania sunt proaste asteptati sa ajungeti in Serbia, o sa va fie dor de drumurile romanesti. Bine Serbia poate fi ocolita prin Ungaria insa daca alegeti varianta aceasta veti mai adauga cateva sute de km la traseul initial.
Concluzie:
In concluzie, in cazul in care alegeti sa mergeti cu masina in Zadar sper ca acest articol sa va fie util. Eu personal nu o sa mai fac prea curand o astfel de excursie deoarece timpul meu este destul de limitat iar ideea de a pierde 4 zile din 10 pe drum nu este o varianta. Nu vreau sa fiu inteles gresit, Croatia este o destinatie superba pe care o recomand oricui insa din punctul meu de vedere, a merge pana acolo cu masina este mult prea obositor.
In schimb daca iti place sa conduci se merita deoarece pentru tine, o parte din dezavantajele prezentate mai sus se transforma in avantaje.